Umenie občianskej iniciatívy

Diskusia komunity podorovateľov Petície za lepšie Slovensko

Umenie občianskej iniciatívy

Poslaťod jozovasko » Pia 21. Jún 2013 9:27:14

Úryvok z knižky Jos Verhulst & Arjen Nijeboer; Priama demokracia, fakty a argumenty k zavedeniu občianskej iniciatívy a referenda

http://www.priamademokracia.sk/files/verhulst-nijeboer-direct-democracy-slo.pdf

5-1: Umenie občianskej iniciatívy
(s. 98-101 v tlačenej verzii, s. 59-60 v pdf elektronickej verzii)

Uvádzame zoznam niektorých základných pravidiel, ktoré je potrebné zohľadňovať pri vytvorení občianskej iniciatívy.
Najdôležitejšie zdroje – Jim Shultz: The Initiative Cookbook (Kuchárska kniha iniciatívy); Michael Seipel, Thomas Maier: Triumph der Bürger! (Triumf občanov!).

Všeobecné pravidlá
• Zvyčajne vyhrá tá strana, ktorá presvedčí nerozhodných a nestálych voličov.
• Najsilnejšou hnacou silou politiky referenda je nespokojnosť verejnosti. Pozorne zvážte, či tu nejaká nespokojnosť existuje a či sa dá zmobilizovať.
• Iniciatívy zamerané na referendum zvyčajne majú väčšinovú podporu verejnosti, s ktorou môžu začať. Táto podpora má počas kampane tendenciu klesnúť pod tlakom oponentov. K posunu z podpory 70 % na 51 % môže dôjsť celkom ľahko. Posun opačným smerom je oveľa ťažší.
• Referendá sa strácajú v dôsledku najslabšieho bodu v návrhu. Ak má návrh slabý bod, oponenti sa naň zamerajú a budú zveličovať jeho význam. Voliči majú len veľmi zriedka sklon hlasovať za návrh, v ktorom je očividné slabé miesto, a to bez ohľadu na to, že v podstate je návrh rozumný.
• Polarizácii sa nevyhnete. Voliči musia jasne vidieť, kto je za návrh a kto proti nemu, a prečo.
• Ak dokážete presvedčiť, že oponenti sú na výsledku finančne zainteresovaní, získate mimoriadne účinnú podporu.

Otázky na začiatok
• Existuje dostatočná podpora verejnosti? Môžete využiť prieskumy verejnej mienky, no nezabúdajte, že verejná mienka je vrtkavá a môže sa zmeniť.
• Máte jednoduché víťazné heslo? Porovnajte možné heslá alebo slogany svojich oponentov so svojimi.
• Ako silná je vaša podporujúca základňa? Existuje dosť organizácií, ktoré by sa mohli dostať do centra pozornosti?
Podporujú vašu iniciatívu organizácie, od ktorých to bude verejnosť prirodzene očakávať?
• Máte peniaze? Peniaze musíte začať zbierať skoro. Financovanie musí byť jasné a zrozumiteľné. Okrem toho musí byť realistické a účty musia byť vždy aktuálne a ľahko dostupné (napríklad pre médiá).
• Disponujete dostatočnými odbornými skúsenosťami? Postarajte sa, aby ste mali dosť ľudí, schopných riešiť technické problémy a politické útoky počas diskusií a prejavov.
• Môžete s výhodou využiť niektoré všeobecné alebo miestne voľby? Keď bude referendum v tom istom čase ako voľby, môže to pomôcť zvýšiť účasť, čo je dôležité v prípade, ak je definované kvórum.

Formulovanie otázky
• Návrh iniciatívy alebo referenda musí byť jasný a presný. Formulácia musí byť jednoznačná a návrh sa musí zverejniť čo najskôr.
• Pri formulovaní návrhu myslite na všetkých potenciálnych spojencov. Vyhnite sa nepodstatným aspektom, ktoré by mohli potenciálnych spojencov odplašiť. Možný je aj opačný prístup: niektoré organizácie, ktoré majú sklon zachovávať neutralitu, môžu byť účastníkmi koalície v prípade, ak do iniciatívy zahrniete niektoré aspekty, ktoré sú pre ne dôležité.
• Pri formulovaní návrhu myslite na verejnosť. Osloví návrh širokú verejnosť? Má návrh nejakú achillovu pätu?
• Prijmú orgány výsledok referenda ako záväzný? Ak nie, potom je tu možnosť zaviazať si politické strany. Primäjte ich, aby ešte dlho pred samotným referendom sľúbili, že jeho výsledok prijmú.
• Možno v prípade víťazného referenda napadnúť jeho výsledok +na súde? (Obstarajte si právnu radu.)

Koalícia
• Koalícia s neobvyklými spojencami posilňuje dôveryhodnosť iniciatívy (napríklad konzervatívne politické strany s progresívnymi, zamestnávatelia so zamestnancami, atď.).
• Hlavní koaliční partneri musia byť k dispozícii od samého začiatku.
• Veľmi dôležité sú kvalitné zmluvy medzi koaličnými partnermi o financovaní, o spoločnom verejnom stanovisku, o rozdelení povinností a o menovaní hovorcov.

Zber podpisov
• Shultz píše: „Hlavnou zásadou pri zbere podpisov je, že sa pri ňom nemá argumentovať. Preto je najlepšie, keď je zber podpisov oddelený od kampane. Pokušenie pustiť sa do štvrťhodinovej alebo dlhšej diskusie s jedným alebo niekoľkými okoloidúcimi nie je tým najlepším spôsobom, ako využiť čas pri získavaní podpisov. Pri ich zbieraní by ste sa mali snažiť maximalizovať produktivitu.
• Vytvorte spojenie s nasledujúcim krokom kampane. Zbieranie podpisov umožňuje dobrovoľníkom vytvoriť v úsilí a odhodlanosti isté rezervy. V prípade, ak sa po dosiahnutí minimálneho počtu podpisov tieto rezervy zanedbajú, o to ťažšie sa budú mobilizovať pri skutočnej kampani o niekoľko mesiacov neskôr.
• Sledujte platnosť podpisov. Medzi nimi môžu byť podpisy ľudí s nesprávnym bydliskom či nesprávnou štátnou príslušnosťou, s nečitateľným alebo nesprávnym menom alebo adresou. Počítajte s tým, že 10 – 20 % podpisov bude neplatných.
• Zorganizujte medializované podujatie, na ktorom sa budú odovzdávať podpisy.

Kampaň
• Nekomplikujte ju. Stále znova opakujte ústredné heslo.
• Zaútočte aj na city ľudí. Dobré výsledky dosiahne človek, ktorý sa javí ako znalec, no pri tom je citovo zaangažovaný.
• Pri diskusiách intenzívne pripomínajte iniciatívu. Každý, kto sa nechal od oponenta zlákať na vedľajšiu koľaj, prehráva. Pozor na plazivé útoky, predovšetkým na integritu kampane.
• Strany, ktoré sú pri moci, takmer vždy hrajú s neistotou a obavami verejnosti a zavádzajú reč na otázky, ktoré s vecou nesúvisia. Je potrebné, aby ste to vedome očakávali. Ak potrebujete odzbrojiť scenár, budujúci na strachu, môže vám pomôcť, keď pripomeniete precedensy v zahraničí.
• Strany, ktoré sú pri moci, budú oslovovať verejnosť ako jednotlivcov (napríklad nepovedia „naše sociálne zabezpečenie“, ale „vaše sociálne zabezpečenie“) a pripoja výzvu, aby ľudia dôverovali „solídnym hodnotám“ – čím myslia vládnuce strany a ich vodcov. Liek: Oslovte verejnosť ako skupinu zodpovedných ľudí, ktorí hľadajú spoločný základ.
• Poskytnite médiám dokumentáciu. Dobrou príležitosťou je vyhlásenie iniciatívy, predkladanie podpisov a podobne. Udržiavajte dobré kontakty so zainteresovanými ľuďmi z tlače.

Hlasovacia brožúrka
• Rozsah oficiálnej brožúrky je obmedzený. Držte sa jednoduchých argumentov a dokola opakujte hlavné frázy, ktoré vyjadrujú podstatu.
• Veľmi účinným prostriedkom môže byť citovanie vedeckých autorít a iných ľudí, ktorým verejnosť dôveruje.
S pozdravom
jozovasko
Obrázok užívateľa
jozovasko
Člen Rady OZ PD
 
Príspevky: 16
Registrovaný: Pon 15. Apr 2013 21:47:36
Bydlisko: Haburka 31, 82101 Bratislava

Späť na Petícia za lepšie Slovensko

Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť